K.Šumichrastová: Slovensko môže mať najvyššiu podporu výskumu a vývoja v strednej Európe
PREHRAŤ

K.Šumichrastová: Slovensko môže mať najvyššiu podporu výskumu a vývoja v strednej Európe

Hosťom Richarda Kvasňovského v relácii EKONOMIKA Tu a teraz je Kristína Šumichrastová, riaditeľka spoločnosti Ayming pre ČR a SR.

Slovenské firmy by mali mať možnosť odpočítať si od daní viac financií na vedu a výskum ako doteraz. Tak to avizoval premiér Peter Pellegrini. O tom, čo to prinesie slovenským firmám, hovorila Kristína Šumichrastová, riaditeľka spoločnosti Ayming pre ČR a SR.

Pre slovenskú ekonomiku to môže byť dobrá správa i konkurenčná výhoda. „Slovensko by sa tak stalo krajinou v stredoeurópskom regióne, ktoré by malo najvyššiu takúto podporu. Výška odpočtu nie je však jediný faktor pri využívaní tejto podpory, dôležité je, či sú podmienky nastavené efektívne a transparentne,“ povedala Šumichrastová s tým, že na Slovensku tento nástroj využíva veľmi málo firiem. „Posledné údaje sú za rok 2017, keď bol odpočet iba 25%. Takáto výška nemala pre väčšinu firiem zmysel. Navyše legislatíva je nová a veľa firiem o tejto možnosti stále nevie,“ upozornila Šumichrastová.

Pellegriniho návrh hovorí o tom, že daňový superodpočet, podľa ktorého si môžu slovenské firmy v súčasnosti odpočítať náklady na vedu a výskum vo výške 100 %, sa v tomto roku zvýši na 150 % a v budúcom roku na 200 %. „Vyšší odpočet určite zaujme viac firiem a aj zahraničných investorov, ktorí uvažujú o vstupe na slovenský trh. V Česku to už platí 14 rokov, počet firiem, ktoré to využívajú, je stabilný. Tento nástroj zvyšuje investície do výskumu a vývoja. Priemer EÚ sú 2% z HDP. Na Slovensku sme hlboko pod touto hranicou. Nie sme dosť inovatívna krajina. V Česku sa aj vďaka odpočtu už v investíciách do výskumu a vývoja blížia k európskemu priemeru,“ uviedla Šumichrastová.

Podľa Šumichrastovej sú investície do výskumu a vývoja veľmi dôležité najmä v súčasnom období, keď dochádza k spomaleniu globálnej ekonomiky, ktoré sa prejaví aj na Slovensku. „Cieľom je, aby firmy investovali do inovácií každoročne stále viac. V globalizovanej ekonomike musia byť firmy kreatívne, inovatívne a prichádzať s novými nápadmi, aby si dokázali udržať alebo rozšíriť svoj trhový podiel. Inovatívne firmy dokážu lepšie vzdorovať spomaleniu ekonomiky, i potenciálnej kríze,“ dodala Šumichrastová.